BSF med to båter i Express NM

Årets Express NM ble arrangert av Stavanger seilforening helgen 28-30 august. Fra BSF tok «Metier/Impuls» og «Den 2ndre Xdama» turen. Totalt var Østlandet representert med 13 båter, noe som må sies å være et anselig tall Expresser på tilhenger langs E18. Kraning, regattakontor og havn var på Stavanger seilforenings fantastiske anlegg ved Sølyst, og kraning/rigging var veldig effektivt organisert (totalt var det 16 båter som kom pr landevei).

Første regattadag bød på 6-8 m/s vind fra SV, og regattabanen ble lagt til Horgenfjorden i stedet for Åmøyfjorden da to tankbåter var ankret der i helgen. Alle tre dagene bød banen på strøm som satte nordvestover, hvilket gjorde toppmerkerundingene noe kaotiske til tider. Dessverre ble det litt rusk i maskineriet for arrangøren første regattadag med litt skjev bane og for kort startlinje for de 52 Expressene. Det førte til at mange båter ble tatt i black-flag, mange av de omdiskuterte. I den forbindelse ble det en del protester etter at de 4 første seilasene var unnagjort, og «Impuls» mistet en glitrende 4 plass i andre seilas. «Xdama» unngikk tjuvstart og lå 13 etter første dag, men mange av «kanonene» ville gå forbi når det ble mulighet for strykninger.

Andre regattadag lovet enda mer vind enn fredag, og vinden nå fra syd lå mellom 8 og 12 m/s. Komitebåten målte 28 knop etter tredje seilas og valgte å sende flåten tilbake til Sølyst etter at to Expresser også hadde mistet riggen. For «Xdamas» del ble det en grusom dag på fjorden, mens «Impuls» klokket resultater mellom 10 og 13. På den positive siden hadde arrangøren tatt seilernes kritikk til følge, og banene var rette og gode og startlinjen betraktelig lengre hvilket ga mer disiplinerte starter. Man skal også trekke frem at arrangører hadde glitrende sikringstiltak på banen, og i samarbeid med redningsselskapet ble de båtene som led havarier raskt slept tilbake til Sølyst. Uheldige «Eco» fra KNS som led mastebrekk etter en flott serie, fikk kjapt på plass en lånebåt fra arrangør til søndagen og kunne gjennomføre mesterskapet.

Tredje og siste regattadag bød på sol og fantastiske forhold på 4-6 m/s fra syd. «Impuls» hadde en veldig bra dag med serien 3-6-9, mens «Xdama» også seilte mye bedre dog noe lenger ned på listen. Totalt endte «Impuls» på 9ende plass og «Xdama» på 22ndre plass. Neste års NM blir på Østlandet, og vi håper å se mange Expresser fra BSF på linjen da.

Trond Sverre Førde
«Den 2ndre Xdama»